ZIMOWE PYTANIE: CO DAJE NAM CZYTANIE?

Kolejny raz dzieci z oddziału przedszkolnego wzięły udział w lekcji bibliotecznej promującej czytelnictwo. Spotkanie ze szkolną bibliotekarką – panią Hanną J. to przykład działań wychowawczych, których cechą jest cykliczność i realizacja projektu „Czytamy w rytmie natury”. Poprowadzone zajęcia były swego rodzaju eksperymentem, w ramach którego przedszkolaki miały się zmierzyć z trudnym pytaniem: „Co daje nam czytanie?”. Niewprawione, z racji wieku,  w czytelnictwo dzieci mogły sobie z nim jeszcze nie poradzić. Tymczasem maluchy zaskoczyły nas elokwencją i błyskotliwością godną niejednego ucznia. Nie bez znaczenia okazała się postawa pani Hani. Bibliotekarka, jak przystało na miłośniczkę książek, zrobiła wszystko, by ułatwić dzieciom rozwiązanie problemu. Na początku pozwoliła dzieciom poczuć radość słuchania i przeczytała wiersz pt. „Ja jestem książka” Tadeusza Kubiaka. Zgromadziła odpowiednie książki i pomoce, które wykorzystała w profesjonalny sposób zmierzając krok po kroku do celu. Prowokowała dzieci do myślenia i odkrywania prawd, które doskonale są znane starszym czytelnikom. Wiedza, wyobraźnia, treści, słownictwo, podróż w nieznane, czytanie to niektóre walory książek, jakie przyszły przedszkolakom do głowy. I choć może z trudnością formułowane, to z pewnością sercem odczuwane. Potem mali czytelnicy poczuli radość czytania w zabawie językowej. Natomiast w zabawie ruchowej i plastycznej wyrazili chęć stałego obcowania z książką i jej szanowania. Na koniec spotkania przedszkolaki z uwagą wysłuchały opowiadania „Mój przyjaciel kotek” pięknie przeczytanego  przez panią bibliotekarkę. Pamiętajmy, jeśli czytanie stanie się rytuałem, małe dziecko zaakceptuje je jako element codzienności. Jeśli nie damy dziecku książki – samo po nią nie sięgnie.